Suche

Nový brzdový kotúč od Buderus Guss vytvára až o 90 percent menej brzdového prachu

Nový brzdový kotúč od Buderus Guss vytvára až o 90 percent menej brzdového prachu

  • Člen predstavenstva Bosch, Hoheisel: „iDisc je brzdový kotúč druhej generácie a jeho tržný potenciál je obrovský.“
  • Brzdy a pneumatiky sú zodpovedné za 32 percent emisií častíc spojených s jazdou
  • Karbidová vrstva kotúča iDisc znižuje opotrebovanie bŕzd a zvyšuje prevádzkovú bezpečnosť
  • Spustenie výroby iDisc pre európskeho výrobcu je naplánované na november 2017
  • Dopyt po automobilových brzdových kotúčoch dosiahol v roku 2016 viac než 330 miliónov kusov

Stuttgart a Breidenbach, Nemecko – Strážni anjeli majú mnoho podôb. Dokonale zaoblený, veľkosť taniera a hrúbka palca – brzdový kotúč je jednou z nich. Ešte pred samotnými ABS, ESP, airbagmi a ďalšími prvkami zaisťovali brzdové kotúče bezpečnú jazdu a výrazne skracovali brzdnú dráhu, vďaka čomu pomáhali zabrániť mnohým dopravným nehodám. Dnes však existuje ďalší dôvod, prečo sa brzdové kotúče dostávajú do povedomia verejnosti: brzdový prach. Najväčšiu mieru znečistenia z cestnej premávky má na svedomí opotrebovanie ciest, pneumatík a bŕzd – dokonca viac než spaľovanie paliva. Podľa štátnej agentúry pre životné prostredie Bádensko-Württembersko, sú brzdy a pneumatiky zodpovedné za 32 percent emisií častíc spojených s jazdou, z ktorých približne polovicu predstavuje samotný brzdový prach. A práve z tohto dôvodu je výrazné zníženie brzdového prachu zásadné pre zlepšenie ovzdušia, a to najmä v mestách. Preto dcérska spoločnosť Bosch, Buderus Guss, vyvinula iDisc. V porovnaní s bežným brzdovým kotúčom vytvára až o 90 percent menej brzdového prachu. „Pri práci na riešeniach v oblasti čistoty ovzdušia sa Bosch nedrží len pod kapotou,“ hovorí Dr. Dirk Hoheisel, ktorý je vo vedení spoločnosti zodpovedný aj za Buders Guss. „iDisc je brzdový kotúč druhej generácie a jeho tržný potenciál je obrovský.“ Spustenie výroby pre európskeho výrobcu je naplánované na november 2017.

Pri práci na riešeniach v oblasti čistoty ovzdušia sa Bosch nedrží len pod kapotou,

- Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH zodpovedný za Buders Guss

iDisc zatočí s trhom s brzdovými kotúčmi

Jedinečným predajným bodom kotúča iDisc („i“ ako inovácia) je vrstva karbid wolframu, ktorú v súčasnosti ponúka len spoločnosť Buderus Guss. Technológia je založená na bežnom brzdovom kotúči zo sivej liatiny. Dcérska spoločnosť Bosch každoročne vyrobí vo svojich nemeckých závodoch v Breidenbachu a Ludwigshütte až 20 miliónov takýchto kotúčov. Aby sa z bežného kotúča mohol stať iDisc, sú trecie krúžky mechanicky, tepelne a galvanicky ošetrené ešte pred samotným nanesením vrstvy. To všetko je súčasťou procesu, ktorý vyvíjali výskumní pracovníci Buderus Guss a Bosch niekoľko rokov. Z hľadiska ceny je iDisc približne trikrát drahší než bežný brzdový kotúč zo šedej liatiny a zároveň trikrát lacnejší než keramický brzdový kotúč. Cena však bude s rastúcim objemom výroby pravdepodobne postupne klesať. „iDisc má všetko, čo je potrebné na to, aby nahradil bežný brzdový kotúč zo sivej liatiny a stal sa novým štandardom na trhu s brzdovými kotúčmi,“ uvádza Gerhard Pfeifer, výkonný riaditeľ spoločnosti Buderus Guss. „Vzhľadom k pokračujúcej diskusii o znečisťovaní časticami vo veľkých mestách po celom svete, už nič nestojí v ceste tomuto prelomu“ – a to najmä preto, že brzdové kotúče budú v autách potrebné celé nadchádzajúce desaťročia a výrobné objemy kotúčov neustále rastú. V rámci osobných automobilov dosiahol dopyt po brzdových kotúčoch v roku 2016 viac než 330 miliónov kusov.

Žiadne známky po drážkach, žiadna hrdza

Ďalším argumentom, ktorý hovorí v prospech iDisc-u, sú jeho pozitívne vlastnosti. Okrem výrazného zníženia brzdového prachu zaisťuje karbidový povlak aj väčšiu bezpečnosť pri premávke. Brzdový účinok je porovnateľný s keramickou brzdou, a to najmä pokiaľ ide o slabnutie (ako je známe, pri opakovaných brzdových manévroch sa znižuje brzdový výkon). Rovnako ako keramický kotúč, aj iDisc je v tomto ohľade vysoko stabilný a v prípade brzdového výkonu dochádza len k nepatrnému úbytku. To isté platí aj v prípade opotrebovania, ktoré je výrazne nižšie. V závislosti od karbidovej vrstvy je životnosť iDisc-u až dvojnásobná. Známky po drážkach na trecom krúžku? Ani náhodou. A korózia tiež nie je problémom – čo je obrovskou výhodou, najmä pre elektromobily. Vzhľadom na to, že elektromobily využívajú brzdovú energiu (v procese známom ako rekuperácia), nie sú brzdy toľko zaťažované, a preto sa častejšie vytvára hrdza na trecích krúžkoch. S tým súvisí dočasný mierny pokles citlivosti pri brzdení, o ktorom v prípade iDisc-u nemôže byť ani reč.

Špinavé ráfiky sú minulosťou

iDisc si zamilujú aj priaznivci ráfikov. A to nielen preto, že brzdový kotúč s povrchom z lesklého karbidu vyzerá skvelo. Je odolný voči opotrebeniu a je nekorozívny a aj po mnohých rokoch používania je naň pekný pohľad – takže je ideálny pre trend smerujúci k otvorenými ráfikom. A čo je úplne najlepšie: vďaka zníženiu množstva brzdového prachu až o 90 percent odpadáva potreba pravidelného čistenia ráfikov agresívnymi čistiacimi prostriedkami. Takže aj ochrana životného prostredia môže mať praktické výhody.

Kontakt pre novinárov:

Jörn Ebberg

Tel.: +49 711 811-26223

Mobility Solutions je najväčšou obchodnou oblasťou Bosch Group. Jej predaj za rok 2016 dosiahol čiastku 43,9 miliardy eur, čo zodpovedá podielu 60 % na celkových tržbách skupiny. Vďaka tomu je Bosch Group jedným z najväčších dodávateľov automobilového priemyslu. Mobility Solutions ponúka mimoriadne kompetencie v troch hlavných oblastiach mobility – automatizácia, elektrifikácia a sieťové prepojenie – a svojím zákazníkom ponúka riešenia mobility založené na celostnom prístupe. Medzi hlavné obchodné oblasti patria: vstrekovacia technika a vedľajšie agregáty pre spaľovacie motory, rozmanité riešenia pre elektrifikáciu pohonu, bezpečnostné systémy pre automobily, asistenčné systémy a funkcie pre automatizovanú jazdu, technika pre užívateľsky prívetivé informačné a zábavné systémy a komunikácia presahujúca rámec vozidla, servisné koncepty, ako i technika a služby pre obchod s motorovými vozidlami. Bosch priniesol dôležité inovácie v automobilovej technike, napríklad elektronické ovládanie motoru, stabilizačný systém ESP alebo systém priameho vstrekovania nafty common rail.

Bosch Group je vedúcim medzinárodným dodávateľom technológií a služieb. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva približne 390 000 zamestnancov (stav k 31. 12. 2016). Tržby firmy za rok 2016 dosiahli hodnotu 73,1 miliardy eur. Činnosť Bosch Group sa člení do štyroch obchodných oblastí: Mobility Solutions, Priemyselná technika, Spotrebný tovar a Energetika a technika budov. Ako popredná spoločnosť v oblasti Internetu vecí, Bosch ponúka inovatívne riešenia pre inteligentné domácnosti, inteligentné mestá, prepojenú mobilitu a prepojený priemysel. Využíva svoje znalosti senzorových technológií, softvéru a služieb, taktiež svoj vlastný IoT cloud k tomu, aby zákazníkom ponúkol prepojené riešenia naprieč oblasťami – a to z jediného zdroja. Strategickým cieľom Bosch Group je prinášať inovácie pre prepojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celom svete vďaka výrobkom a službám, ktoré sú inovatívne a vzbudzujú nadšenie. Stručne povedané, Bosch vytvára technológie, ktoré sú „Stvorené pre život“. Bosch Group zahŕňa spoločnosť Robert Bosch GmbH a viac ako 450 dcérskych a regionálnych spoločností vo vyše 60 krajinách sveta. Po započítaní predajných a servisných partnerov pokrýva globálna vývojárska, výrobná a obchodná sieť spoločnosti Bosch takmer všetky krajiny. Základom pre ďalší rast firmy je jej sila inovácií. Bosch v oblasti výskumu a vývoja zamestnáva 59 000 ľudí v 120 lokalitách po celom svete.

Viac informácií na www.bosch.com, www.bosch.sk, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.sk, twitter.com/BoschPresse.