Suche

CES 2020: Bosch zvyšuje latku v oblasti umelej inteligencie

Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Prínosná AI: spoločné budovanie dôvery v technológiu

  • Člen predstavenstva Bosch Michael Bolle: „Cieľom spoločnosti Bosch je stať sa lídrom aj v oblasti inovácií na poli AI.“
  • Technológia zajtrajška: Bosch investuje ročne 3,7 miliardy eur do vývoja softvéru.
  • Vzdelávací program: v nasledujúcich dvoch rokoch pripraví spoločnosť Bosch na AI 20 000 zamestnancov.
  • Interakcia: vďaka AI a IoT uľahčuje Bosch každodenný život v mobilite, doma aj vo výrobe.
  • Svetovo prvá: digitálna slnečná clona inteligentným spôsobom využíva AI na ochranu vodičov.

Las Vegas, NV, USA – Či už ide o automatizované riadenie, inteligentnú domácnosť alebo výrobu: umelá inteligencia (AI) sa stala neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Spoločnosť Bosch využíva AI a internet vecí (IoT) na to, aby ľuďom čo najviac uľahčila život a urobila ho čo najbezpečnejším. Prístup spoločnosti v oblasti technológií a služieb vystihuje slogan „Prínosná AI. Budovanie vzájomnej dôvery“. Dôraz je kladený na bezpečnú a spoľahlivú umelú inteligenciu pri výrobe inteligentných produktov, ktoré Bosch predstaví na tohtoročnom veľtrhu CES. Jedným z týchto produktov je Virtual Visor: digitálna slnečná clona založená na AI, ktorá bude prvýkrát predstavená na najväčšom svetovom veľtrhu spotrebnej elektroniky. Tento produkt získal aj ocenenie CES® Innovation Award, ako aj 3D displej pre automobily od spoločnosti Bosch.

Medzi ďalšie hlavné témy v oblasti AI spoločnosti Bosch na veľtrhu patria aplikácie pre prediktívnu údržbu Medzinárodnej vesmírnej stanice, systém na monitorovanie interiérov vozidiel a inteligentnú platformu na lekársku diagnostiku. „Riešenia, ktoré na CES predstavujeme, jasne ukazujú, že cieľom spoločnosti Bosch je stať sa lídrom v oblasti inovácií aj v prípade umelej inteligencie,“ hovorí člen predstavenstva spoločnosti Bosch Michael Bolle. „Od roku 2025 bude každý produkt od spoločnosti Bosch vybavený umelou inteligenciu, alebo bude pomocou AI vyvinutý, či vyrobený.“ Očakáva sa, že objem globálneho trhu pre aplikácie AI bude v rovnakom období približne 120 miliárd dolárov, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2018 dvanásťnásobný nárast (zdroj: Tractica). Bosch chce využiť tento potenciál: spoločnosť už každoročne investuje 3,7 miliardy eur do vývoja softvéru, v súčasnosti zamestnáva viac ako 30 000 softvérových inžinierov a na AI sa svojou prácou podieľa 1 000 zamestnancov.

Okrem toho spoločnosť Bosch zaviedla komplexný vzdelávací program. „V najbližších dvoch rokoch plánujeme rozšíriť praktické znalosti v oblasti AI u takmer 20 000 pracovníkov,“ vysvetľuje Bolle. „Musíme investovať nielen do umelej inteligencie, ale aj do ľudskej inteligencie.“ Program zahŕňa formáty školenia na troch rôznych úrovniach pre manažérov, inžinierov a vývojárov AI a jeho súčasťou sú pokyny na zodpovedné používanie AI. S týmto cieľom vytvorila spoločnosť Bosch vlastný súbor zásad AI, ktoré sa zaoberajú otázkami bezpečnosti a etiky v súvislosti s AI. Spoločne so svojimi odbornými znalosťami plánuje spoločnosť vybudovať dôveru so zákazníkmi i partnermi: „Každý, kto má internalizované technické a etické zásady, vie, aká dôležitá je bezpečnosť dát a nezávislosť,“ hovorí Bolle. „Dôvera je takpovediac kvalita produktu digitálneho sveta.“

Odbornosť zachraňuje životy

Bosch verí, že do budúcnosti bude jednou z kľúčových oblastí odbornosti priemyselné využitie umelej inteligencie. „Nechceme využiť silu umelej inteligencie na vytváranie modelov ľudského správania, ale na zlepšenie technológie v prospech ľudí,“ uvádza Bolle. „Z tohto dôvodu musí byť priemyselná umelá inteligencia bezpečná, spoľahlivá a vysvetliteľná.“ Podľa spoločnosti Bosch to znamená, že by ľudia mali mať technológiu vždy pod kontrolou, či už na ulici, doma alebo vo výrobe.

Ako priekopník vo vývoji bezpečnostných systémov pre vodičov, ktoré zachraňujú život, ako sú ABS, ESP a riadiace jednotky airbagov, už spoločnosť v minulosti preukázala, že ľudia ťažia zo spoľahlivých zariadení. Systém AI môže tiež zvýšiť efektivitu a inteligenciu asistenčných systémov pre vodičov: keď napríklad AI kamera na automatickú jazdu od spoločnosti Bosch identifikuje čiastočne skrytých chodcov, môže asistent núdzového brzdenia reagovať ešte spoľahlivejšie. Bosch vytvára vzdelávaciu technológiu, ktorá je „Stvorená pre život“.

Bosch investuje 100 miliónov eur do kampusu AI

Inovácie vyžadujú investície. Okrem investícií do vývoja softvéru Bosch investuje na celom svete do ľudí a do kompetenčných centier. Spoločnosť napríklad investovala 100 miliónov eur do výstavby nového kampusu AI v nemeckom Tübingene. Presun do nového výskumného komplexu je plánovaný na koniec roka 2022. Komplex ponúkne asi 700 odborníkom z oblasti AI priestor na kreatívnu a produktívnu výmenu. Títo odborníci sú zastúpení z radov zamestnancov spoločnosti Bosch, externých startupov a verejných výskumných inštitúcií. Nový kampus by mal posilniť výmenu medzi odborníkmi v oblasti Cyber Valley. „Budovanie vzájomnej dôvery“ bude na tomto mieste živou realitou. Bosch je zakladajúcim členom Cyber Valley, ktoré bolo zriadené v roku 2016. Tento spoločný výskumný podnik združuje partnerov z priemyslu, akademickej obce a vlády, s cieľom urýchliť výskum AI a rýchleho prenosu výsledkov výskumu do priemyselných aplikácií v reálnom svete.

Svetovo prvá slnečná clona pochádza z USA

Bosch má v oblasti AI kreatívne nápady, vďaka ktorým dochádza k vývoju inovácie produktov pre mobilitu, inteligentnú domácnosť a Priemysel 4.0. V Las Vegas oslávi svoju svetovú premiéru novinka spoločnosti pre automobilový priemysel pochádzajúca z USA: Virtual Visor, čo je priehľadná digitálna slnečná clona. Priehľadný LCD displej pripojený k vnútornej monitorovacej kamere deteguje polohu očí vodiča. Pomocou inteligentných algoritmov analyzuje Virtual Visor tieto informácie a zatemňuje iba tú časť čelného skla, cez ktorú by bol vodič oslnený slnkom. Virtual Visor získal najvyššie ocenenie vo svojej kategórii na CES Best of Innovation Awards. Nový 3D displej od spoločnosti Bosch tiež získal víťazstvo vo svojej kategórii. Displej s využitím pasívnej 3D technológie vytvára realistický trojrozmerný efekt pre obrázky a výstrahy. To umožňuje, aby vizuálne informácie boli zachytené rýchlejšie, ako keď sú zobrazované na konvenčných obrazovkách, čím sa zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky.

Ďalšiu bezpečnosť prináša nový systém Bosch na sledovanie interiéru vozidiel. Tento systém na základe pohybu viečok, smeru pohľadu a polohy hlavy rozpozná, či je vodič ospalý alebo sa pozerá na inteligentný telefón – a upozorní vodiča na kritické situácie. Monitoruje aj interiér vozidla a určuje, koľko je v ňom spolucestujúcich a kde a v akej polohe sedia. To umožňuje v prípade núdze optimalizovať prevádzku bezpečnostných systémov, ako sú napríklad airbagy.

V roku 2019 vzrástol predaj asistenčných systémov pre vodičov spoločnosti Bosch o 12 percent na približne 2 miliardy eur. Systémy tak dláždia cestu automatizovanému riadeniu. V budúcnosti, keď budú napríklad na diaľnici vozidla po určitý úsek cesty v čiastočne automatizovanom jazdnom režime, sa monitorovací systém vodiča stane nenahraditeľným partnerom: V týchto situáciách kamera zabezpečí, aby vodič mohol kedykoľvek bezpečne znovu prevziať zodpovednosť za riadenie. Do roku 2022 spoločnosť investuje okolo 4 miliárd eur do automatizovanej jazdy a zamestná viac ako 5 000 inžinierov. Na doplnenie portfólia senzorov v tejto oblasti teraz spoločnosť Bosch pracuje tiež na príprave lidar senzorov do výroby. Okrem radaru a kamier predstavuje lidar tretiu základnú senzorovú technológiu. Lidar senzor s dlhým dosahom od spoločnosti Bosch dokáže tiež detegovať nekovové predmety na veľké vzdialenosti, ako sú napríklad kamene na ceste.

Uplatnenie AI Bosch vo vesmíre a v medicíne

Spoločnosť mieri so svojím senzorovým systémom SoundSee vyslaným na konci roka 2019 do vesmíru vysoko. SoundSee je umiestnený na autonómnom lietajúcom robotovi Astrobee NASA a bude na ISS detegovať neobvyklé zvuky, analyzovať ich pomocou analytiky riadenej umelou inteligenciou a určovať, či sa nevyžaduje údržbu. Od začiatku roku 2020 budú zvukové dáta zachytené systémom Soundsee odosielané na pozemnú riadiacu stanicu nakonfigurovanú na splnenie špecifikácií NASA vo výskumnom centre Bosch v Pittsburghu v PA. Systém, ktorý nie je väčší ako krabička na obed, bol vyvinutý v USA spoločne s Astrobotic v rámci výskumnej spolupráce NASA.

Úplne pozemským, ale nemenej inovatívnym produktom je Vivascope, inteligentná platforma pre patológiu, ktorá pomáha pri lekárskej diagnostike. Vivascope zväčšuje vzorky napríklad krvi a ďalších telesných tekutín, digitalizuje mikroskopické nálezy a analyzuje ich pomocou algoritmov fungujúcich na základe umelej inteligencie. Systém je schopný presne a rýchlo identifikovať anomálie buniek a poskytnúť lekárom užitočnú podporu pri hodnotení a diagnostike.

Smartglasses Light Drive premenia bežné okuliare na inteligentné

Na veľtrhu CES predstavuje spoločnosti Bosch tiež mnoho inovácií, ktoré nesúvisia s AI. Napríklad jej modul Smartglasses Light Drive je svetovo prvým riešením založeným na senzoroch, vďaka ktorému sa z bežných okuliarov stávajú inteligentné okuliare. Smartglasses Light Drive sú o viac ako tretinu tenšie než doterajšie riešenia na trhu a vážia menej ako desať gramov. Krištáľovo čisté obrázky premietané do zorného poľa používateľa sú jasne rozoznateľné aj na priamom slnečnom svetle. Ide o navigačné informácie a textové správy až po položky kalendára a prevádzkové pokyny – v závislosti od informácií získaných z inteligentného telefónu alebo inteligentných hodiniek.

Na veľtrhu CES využíva spoločnosť Bosch exponát kyvadlovej technológie na prezentáciu riešení, ktoré spoločnosť ponúka výrobcom automobilov a poskytovateľom služieb mobility pre elektrifikáciu, automatizáciu, pripojenie a personalizáciu prostriedkov kyvadlovej dopravy. Portfólio spoločnosti zahŕňa oveľa viac, než len komponenty – od hladko prepojených služieb mobility, ktoré používateľom poskytujú flexibilitu prevádzky, správu, dobíjanie a údržbu ich vozového parku, až po zaistenie bezpečnej cesty. V stánku firmy Bosch môžu návštevníci tiež vidieť vylepšené technológie pohonov a senzorov pre pripojenú a bezemisnú mobilitu budúcnosti.

Riešenie pre celý dom: rozšírené portfólio pre rezidenčné IoT

Bosch rozširuje rozsah svojich služieb pre rezidenčný internet vecí (IoT). V centre pozornosti je otvorená platforma Home Connect, ktorá je prezentovaná na CES. Od polovice roka 2020 bude aplikácia na platforme ponúkať tiež ovládanie osvetlenia a zatemnenia, zábavy a inteligentných záhradníckych zariadení od rôznych výrobcov. Počet partnerských spoločností, ktorých je v súčasnosti približne 40, by sa mal viac ako zdvojnásobiť a urobiť tak z domácnosti ešte komfortnejšie, príjemnejšie a efektívnejšie miesto.

Inteligentná technológia chráni životné prostredie

Základom všetkých týchto inovatívnych produktov je podnikavosť spoločnosti Bosch. „Naším cieľom je harmonizovať obchodnú, environmentálnu a sociálnu zodpovednosť,“ hovorí Bolle. V popredí stojí tiež ochrana klímy. Podľa Bolleho „Bosch nielen vyvíja ekologické riešenia, ale vystupuje aj ako vzor. Do konca roka 2020 bude všetkých našich 400 pobočiek na celom svete klimaticky neutrálnych a od vývoja cez výrobu až po správu už nebudú zanechávať uhlíkovú stopu. V našich nemeckých pobočkách sme to už dosiahli.“

Aj tu hrá úlohu umelá inteligencia: napríklad v jednotlivých lokalitách používa interná energetická platforma inteligentné algoritmy na identifikáciu odchýlok v spotrebe energie. To samo o sebe umožnilo niektorým závodom v posledných dvoch rokoch znížiť emisie CO2 o viac ako 10 percent. Vzhľadom na to, že spoločnosť Bosch prevádzkuje celkovo 270 takýchto závodov, je potenciál úspor obrovský. Ako vysvetľuje Bolle: „Takto zhrnujeme naše posolstvo na CES: Bosch má s AI veľké plány v mnohých ohľadoch.“

Fotografie:

#2716453, #2898173, #2898611, #2901305, #2913526, 2913527

Kontakt pre novinárov:

Melita Delic, Tel.: +49 711 811-48617, +49 160 7020086
Trix Böhne, Tel.: +49 30 32788-561, +49 173 5239774
Irina Ananyeva, Tel.: +49 711 811-47990, +49 152 59753284
Annett Fischer, Tel.: +49 711 811-6286, +49 152 08651292
Christiane Wild-Raidt, Tel.: +49 711 811-6283, +49 152 22978802

Bosch na CES 2020:

  • TLAČOVÁ KONFERENCIA: Pondelok, 6. januára 2020, 9:00 – 10:30 miestneho času, v Ballrooms B, C a D, Mandalay Bay Hotel, Las Vegas South Convention Center, Level 2.
  • STÁNOK: Utorok až piatok, 7. – 10. januára 2020 v Central Hall, stánok #12401
  • SLEDUJTE hlavné udalosti Bosch na CES 2020 na Twitteri: #BoschCES
  • PANELOVÉ DISKUSIE S ODBORNÍKMI BOSCH:
    Streda, 8. januára 2020, 10:15 – 11:15 miestneho času
    Udalosť na tému „Rast učňovského vzdelávania pre ,New Collar‘ Jobs“
    s Charliem Ackermanom, senior viceprezidentom pre ľudské zdroje, Las Vegas, South Convention Center

Bosch Group je vedúcim medzinárodným dodávateľom technológií a služieb. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva približne 403 000 zamestnancov (stav k 31. 12. 2019). Podľa predbežných údajov dosiahol predaj firmy za rok 2019 hodnotu 77,9 miliardy eur. Činnosť Bosch Group sa člení do štyroch obchodných oblastí: Mobility Solutions, Priemyselná technika, Spotrebný tovar a Energetika a technika budov. Ako popredná spoločnosť v oblasti Internetu vecí, Bosch ponúka inovatívne riešenia pre inteligentné domácnosti, inteligentné mestá, prepojenú mobilitu a prepojený priemysel. Využíva svoje znalosti senzorových technológií, softvéru a služieb, taktiež svoj vlastný IoT cloud k tomu, aby zákazníkom ponúkol prepojené riešenia naprieč oblasťami – a to z jediného zdroja. Strategickým cieľom Bosch Group je prinášať inovácie pre prepojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celom svete vďaka výrobkom a službám, ktoré sú inovatívne a vzbudzujú nadšenie. Stručne povedané, Bosch vytvára technológie, ktoré sú „Stvorené pre život“. Bosch Group zahŕňa spoločnosť Robert Bosch GmbH a viac ako 440 dcérskych a regionálnych spoločností vo vyše 60 krajinách sveta. Po započítaní predajných a servisných partnerov pokrýva globálna vývojárska, výrobná a obchodná sieť spoločnosti Bosch takmer všetky krajiny. Základom pre ďalší rast firmy je jej sila inovácií. Bosch v oblasti výskumu a vývoja zamestnáva 72 000 ľudí v 125 lokalitách po celom svete.

Spoločnosť založil v roku 1886 v Stuttgarte Robert Bosch (1861–1942) ako „dielňu pre jemnú mechaniku a elektrotechniku“. Obchodno-právna štruktúra spoločnosti Robert Bosch GmbH zaisťuje podnikateľskú samostatnosť Bosch Group. To umožňuje spoločnosti dlhodobo plánovať a investovať do dôležitých podnikateľských zámerov pre zabezpečenie budúcnosti. 92 percent majetkových podielov spoločnosti Robert Bosch GmbH vlastní charitatívna nadácia Robert Bosch Stiftung GmbH / Nadácia Roberta Boscha. Väčšinové hlasovacie práva sú v rukách spoločnosti Robert Bosch Industrietreuhand KG, ktorá má zároveň tiež právo vykonávať funkciu spoločníkov. Ostatné podiely a hlasovacie práva majú členovia rodiny Boschových a Robert Bosch GmbH.

Viac informácií na www.bosch.com, www.bosch.sk, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.sk, www.twitter.com/BoschPress.

Stále hľadáte niečo?