Suche

Tlačová informácia #Automatizovaná mobilita

Prelomové riešenie v oblasti bezpečnosti v automobiloch: Pred 40 rokmi prišla spoločnosť Bosch s elektronickou riadiacou jednotkou airbagov

  • Od uvedenia na trh pomohla zachrániť približne 90 000 životov.
  • Aktivuje sa rýchlejšie než je žmurknutie ľudského oka.
  • Pred uvedením do sériovej výroby pre dnešné modely vozidiel absolvuje viac ako 1,8 milióna simulácií nárazu.
  • Člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger: „Bosch je priekopníkom v oblasti elektroniky a bezpečnosti vozidiel.“
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Stuttgart, Nemecko – Dopravná nehoda, silnému nárazu a najhoršiemu scenáru bolo zabránené – tak jednoducho je možné opísať výhody airbagu. Riadiaca jednotka airbagov hrá kľúčovú úlohu pri jeho vystrelení. Ide o riadiace centrum pre život zachraňujúci airbag. Pred 40 rokmi uviedla spoločnosť Bosch spoločne so spoločnosťou Daimler-Benz AG do sériovej výroby prvú elektronickú riadiacu jednotku airbagov na svete – vytvorila tak dôležitý technologický krok pre ochranu cestujúcich. „Bosch je priekopníkom v oblasti elektroniky a bezpečnosti vozidiel,“ hovorí člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger. „Elektronická riadiaca jednotka airbagov predstavuje to, čo si vybavíme pod mottom – „Stvorené pre život.“ Od zahájenia sériovej výroby v decembri 1980 spoločnosť Bosch vyrobila viac ako 250 miliónov týchto riadiacich jednotiek a od tej doby ich neustále vyvíja. Podľa hodnotenia uskutočneného v rámci prieskumu nehôd pomohli riadiace jednotky airbagov spoločnosti Bosch od uvedenia na trh zachrániť približne 90 000 životov po celom svete, a to predovšetkým vďaka predným, bočným a hlavovým airbagom. Vďaka tomu sú dôležitým stavebným kameňom Vision Zero: žiadne úmrtia ani vážne zranenia v cestnej premávke.

Bosch je priekopníkom v oblasti elektroniky a bezpečnosti vozidiel. Elektronická riadiaca jednotka airbagov predstavuje to, čo si vybavíme pod mottom – „Stvorené pre život.“

člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger

Správne rozhodnutie behom milisekúnd

Moderná riadiaca jednotka airbagu využíva interné a externé senzory zrýchlenia, otáčania a tlaku pre zaznamenanie typu a závažnosti dopravné nehody. Podľa situácie aktivuje airbag a predpínač bezpečnostných pásov. Behom desiatich milisekúnd – desaťkrát rýchlejšie než žmurknutie oka – spúšťací algoritmus pomocou údajov zo senzora rozpozná, či ide iba o prudké brzdenie, náraz na parkovisku, rýchle prejdený obrubník, silný náraz alebo hroziace prevrátenie. Ak je situácia nebezpečná, systém iniciuje generátor pyrotechnického plynu. Airbag sa úplne nafúkne behom 30 milisekúnd a môže tak chrániť cestujúcich.

V dnešných vozidlách je inštalovaných až deväť airbagov, ktoré je možné aktivovať individuálne v závislosti na závažnosti dopravnej nehody. Po havárii je tiež vyslaný signál pre prerušenie dodávky paliva alebo pre odpojenie napätia vysokonapäťového akumulátora v prípade elektromobilov. Informácie o nehode sú preposlané aj ďalším systémom vozidla – napríklad systému eCall, ktorý po aktivácii airbagu automaticky odošle tiesňové volanie.

Vývojári spoločnosti Bosch spolupracovali s výrobcami vozidiel na prvej elektronickej riadiacej jednotke airbagov od roku 1977 a testovali ju vo viac ako 6 000 nárazových testoch a v 60 modeloch vozidiel. Na výrobu riadiacej jednotky airbagov pre sériovú výrobu, je dnes potrebných viac ako 1,8 miliónov simulácií nárazu. Prvý systém airbagov, ktorý sa začal sériovo vyrábať v decembri 1980 a ktorý potom prišiel na trh vo vozidle Mercedes-Benz triedy S, bol tvorený z troch komponentov: meniča napätia, rezervy energie a riadiacej jednotky s celkom 170 komponentmi. Tie ovládali iba airbag a predpínač bezpečnostných pásov pre vodiča a voliteľne i pre spolujazdca. Riadiace jednotky airbagov dnešnej dvanástej generácie majú iba polovičný počet komponentov a môžu ovládať až 48 zádržných systémov, ako sú rôzne airbagy od predných cez bočné po kolenné airbagy alebo predpínače bezpečnostných pásov.

Riadiace jednotky airbagov a automatická jazda

Okrem toho je možné informácie získané z rastúceho počtu senzorov vozidla v budúcnosti využiť na zaistenie ešte dokonalejšej interakcie medzi airbagmi, predpínačmi bezpečnostných pásov a ďalšími funkciami vozidla. Potom to vyzerá asi takto: Systém bleskovo deteguje blížiacu sa nehodu a pred vlastným nárazom automaticky uvedie cestujúceho do polohy pre zníženie pravdepodobnosti úrazu. Airbag a bezpečnostný pás sú ovládané tak, aby poskytovali najlepšiu možnú ochranu každému jednotlivému cestujúcemu.

Tieto možnosti sa stávajú relevantnými okrem iného u čoraz viac automatizovanej jazdy, ktorá na vyšších úrovniach umožňuje úplne nové koncepty interiéru a väčšiu voľnosť pohybu aj pre vodiča: Otočenie sedadla, natočenie sa k cestujúcim alebo uvelebenie sa v sedadle. Čím flexibilnejšia bude v budúcnosti poloha sedadiel vo vozidle, tým dôležitejšie je presné ovládanie airbagov a predpínačov bezpečnostných pásov. S tým súvisia vyššie požiadavky na riadiace jednotky airbagov, na ktorých spoločnosť Bosch pracuje už dnes. Ani po 40 rokoch nám stále nedochádza dych.

Mobility Solutions je najväčšou obchodnou oblasťou Bosch Group. Jej obrat za rok 2019 dosiahol čiastku 46,8 miliardy eur, čo zodpovedá podielu 60 percent na celkovom predaji skupiny. Vďaka tomu je Bosch Group jedným z najväčších dodávateľov automobilového priemyslu. Mobility Solutions sleduje víziu mobility, ktorá je bez nehôd, bez emisií a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastiach automatizácie, elektrifikácie a konektivity. Pre zákazníkov sú tak výsledkom integrované riešenia mobility. Medzi hlavné obchodné oblasti patria: vstrekovacia technika a vedľajšie agregáty pre spaľovacie motory, rozmanité riešenia pre elektrifikáciu pohonu, bezpečnostné systémy pre automobily, asistenčné systémy a funkcie pre automatizovanú jazdu, technika pre užívateľsky prívetivé informačné a zábavné systémy a komunikácia presahujúca rámec vozidla, servisné koncepty, ako i technika a služby pre obchod s motorovými vozidlami. Bosch priniesol dôležité inovácie v automobilovej technike, napríklad elektronické ovládanie motoru, stabilizačný systém ESP alebo systém priameho vstrekovania nafty common rail.

Bosch Group je vedúcim medzinárodným dodávateľom technológií a služieb. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva približne 400 000 zamestnancov (stav k 31. 12. 2019). Za rok 2019 dosiahla firma obrat 77,7 miliardy eur. Činnosť Bosch Group sa člení do štyroch obchodných oblastí: Mobility Solutions, Priemyselná technika, Spotrebný tovar a Energetika a technika budov. Ako popredná spoločnosť v oblasti Internetu vecí, Bosch ponúka inovatívne riešenia pre inteligentné domácnosti, inteligentné mestá, prepojenú mobilitu a prepojený priemysel. Využíva svoje znalosti senzorových technológií, softvéru a služieb, taktiež svoj vlastný IoT cloud k tomu, aby zákazníkom ponúkol prepojené riešenia naprieč oblasťami – a to z jediného zdroja. Strategickým cieľom Bosch Group je prinášať inovácie pre prepojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celom svete vďaka výrobkom a službám, ktoré sú inovatívne a vzbudzujú nadšenie. Stručne povedané, Bosch vytvára technológie, ktoré sú „Stvorené pre život“. Bosch Group zahŕňa spoločnosť Robert Bosch GmbH a viac ako 440 dcérskych a regionálnych spoločností vo vyše 60 krajinách sveta. Po započítaní predajných a servisných partnerov pokrýva globálna vývojárska, výrobná a obchodná sieť spoločnosti Bosch takmer všetky krajiny. Základom pre ďalší rast firmy je jej sila inovácií. Bosch v oblasti výskumu a vývoja zamestnáva 72 600 ľudí v 126 lokalitách po celom svete a takmer 30 000 softvérových inžinierov.

Viac informácií na www.bosch.com, www.bosch.sk, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.sk, twitter.com/BoschPress.

Stále hľadáte niečo?