Suche

Mestská mobilita na celom svetev

V Európe majú automobily zostať za hranicami miest, Ázia vsádza na lotériu a India zase na trojkolky

Európa: Automobily by mali zostať za hranicami miest

Dopravná zápcha ako finančné zaťaženie: V roku 2025 budú dopravné zápchy v európskych veľkomestách spôsobovať náklady vo výške 208 miliárd eur ročne.4 A možno budú dokonca ešte vyššie, pretože do roku 2050 má žiť viac než 82 percent Európanov v mestách.5

Bicykel na prvom mieste: Obyvatelia Amsterdamu prejdú každý deň minimálne 2 milióny kilometrov na bicykli. To zodpovedá 60-tim percentám všetkých jázd v centre mesta.6 Bicykel je rozšíreným dopravným prostriedkom aj v Kodani, kde do práce alebo školy jazdí na bicykli každý deň až 45 percent obyvateľov.7

Obmedzenia vjazdu: Ekologická známka v Nemecku, mestské mýto v Londýne a Miláne alebo zákazy vjazdu pre staršie vozidlá v Paríži. Desiatky európskych metropol obmedzujú dopravu vo svojich centrách.

Severná Amerika: Dopravné zápchy pohlcujú viac než 120 miliárd dolárov ročne

Viac automobilov než vodičov: V roku 2003 po prvýkrát presiahol v USA počet registrovaných vozidiel počet osôb s vodičským preukazom.8

Dopravná zápcha ako finančné zaťaženie: V USA trávia vodiči v desiatich mestách s najvyššou hustotu dopravy približne 42 hodín ročne v dopravných zápchach. Motoristi tak prídu o 121 miliárd dolárov, a to najmä kvôli strate času a zbytočne použitému palivu.9

Spoločné cestovanie automobilom: Za účelom zníženia hustoty dopravy v USA boli už v roku 1961 vytvorené jazdné pruhy pre vozidlá obsadené viacerými osobami. Dnes táto sieť zahŕňa 5 000 kilometrov diaľníc.10 Jazdné pruhy „High Occupancy Vehicle“ alebo „Carpool Lanes“ môžu využívať iba vozidlá, v ktorých sedia dve, tri alebo viac osôb.

Japonsko: Najskôr parkovacie miesto, až potom automobil

Slimačie tempo: Priemerná rýchlosť automobilov v Tokiu je 15 kilometrov za hodinu.11 A aj napriek faktu, že diaľnice v Tokiu pokrývajú viac než 22 tisíc kilometrov a bicykle majú 14-percentný podiel na doprave, má toto mesto len 11,6 kilometrov cyklotrás a cyklistických pruhov.12

Problémy s parkovaním: V Japonsku je 61 miliónov registrovaných vozidiel a príliš málo parkovacích miest.13 V mestách ako napríklad Tokio si môže kúpiť auto len zákazník, ktorý preukáže, že má pre vozidlo aj parkovacie mesto.

Miniatúrne automobily: Jedným z nápadov ako optimalizovať dopravu, jezavedenie novej triedy vozidiel, tzv. „Kei cars“. Tieto automobily sú kratšie než 3,40 metra a majú motor so zdvižným objemom nižším než 0,66 litra.

Čína: Lotéria o registračnú známku

Dopravná záťaž: Na konci roku 2015 jazdilo po čínskych cestách celkom 279 miliónov motorových vozidiel, z toho až 172 miliónov boli automobily.14

Koľajnice: Čínska vláda intenzívne podporuje električkovú dopravu. Tá má v Pekingu, v meste s desiatimi miliónmi cestujúcich denne, podiel už 44 percent.

Lotéria: Šanghaj vydáva každý mesiac len 9 000 nových registračných značiek.15 Jej získanie môže v závislosti od mestskej štvrte stáť až 8 000 čínskych jüanov, čo je viac než 10 000 eur.16 Registračné značky sú často predávané v dražbách najvyššej ponuke.

India: Na dvoch alebo troch kolesách smerom k modernej mobilite

Rast: Viac než 40 miest v Indii má v súčasnosti už vyše jeden milión obyvateľov.17 S 15 miliónovým ročným prírastkom obyvateľov vykazuje India najrýchlejší rast na svete.18

Jednostopové vozidlá: Na indických cestách jazdí približne 125 miliónov jednostopových vozidiel, čo predstavuje 70 percent všetkých využívaných vozidiel v tejto krajine.19

Priekopník: Mestu Ahmedabad sa podarilo obmedziť motorizovanú dopravu vďaka optimalizácii a investíciám do dopravnej infraštruktúry. V súčasnosti tu ľudia využívajú hromadnú dopravu alebo nemotorizované dopravné prostriedky až na 58 percent svojich ciest.20

Latinská Amerika: Lanová dráha miesto rýchlostných komunikácií

Lanová dráha (1): V centrách chaotických miest v Južnej Amerike neprestávajú lanové dráhy zaznamenávať nevídaný rozmach. Lanové (vzdušné) dráhy vyžadujú menej miesta a stoja desaťkrát menej než metro alebo rýchlostné komunikácie.

Lanová dráha (2): V roku 2016 bola slávnostne uvedená prvá mestská lanová dráha v Mexiku. Kabíny lanovej dráhy nahrádzajú niekoľko tisíc malých autobusov. Pred Mexikom realizovali projekt „cesty vo vzduchu“ aj krajiny ako Kolumbia, Bolívia, Brazília a Venezuela.

Lanová dráha (3): Medzi La Paz, hlavným mestom Bolívie, a susedným mestom El Alto stojí najdlhšia mestská lanová dráha na svete, ktorá meria 10 kilometrov. Cestujúci ušetria jazdou až jednu hodinu a zároveň bojujú proti znečisťovaniu životného prostredia. Do roku 2019 má byť sieť lanových dráh rozšírená na 30 kilometrov.

Fotografie:

#1084018, #1138642, #1138645, #1138648, #1138644, #1138649, #1138647, #1133972

Kontakt pre novinárov:

Florian Flaig

Tel.: +49 711 811-6282

Mobility Solutions je najväčšou obchodnou oblasťou Bosch Group. Jej predaj za rok 2017 dosiahol čiastku 47,4 miliardy eur, čo zodpovedá podielu 61 % na celkovom predaji skupiny. Vďaka tomu je Bosch Group jedným z najväčších dodávateľov automobilového priemyslu. Mobility Solutions sleduje víziu mobility, ktorá je bez nehôd, bez emisií a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastiach automatizácie, elektrifikácie a konektivity. Pre zákazníkov sú tak výsledkom integrované riešenia mobility. Medzi hlavné obchodné oblasti patria: vstrekovacia technika a vedľajšie agregáty pre spaľovacie motory, rozmanité riešenia pre elektrifikáciu pohonu, bezpečnostné systémy pre automobily, asistenčné systémy a funkcie pre automatizovanú jazdu, technika pre užívateľsky prívetivé informačné a zábavné systémy a komunikácia presahujúca rámec vozidla, servisné koncepty, ako i technika a služby pre obchod s motorovými vozidlami. Bosch priniesol dôležité inovácie v automobilovej technike, napríklad elektronické ovládanie motoru, stabilizačný systém ESP alebo systém priameho vstrekovania nafty common rail.

Bosch Group je vedúcim medzinárodným dodávateľom technológií a služieb. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva približne 402 000 zamestnancov (stav k 31. 12. 2017). Predaj firmy za rok 2017 dosiahol hodnotu 78,1 miliardy eur. Činnosť Bosch Group sa člení do štyroch obchodných oblastí: Mobility Solutions, Priemyselná technika, Spotrebný tovar a Energetika a technika budov. Ako popredná spoločnosť v oblasti Internetu vecí, Bosch ponúka inovatívne riešenia pre inteligentné domácnosti, inteligentné mestá, prepojenú mobilitu a prepojený priemysel. Využíva svoje znalosti senzorových technológií, softvéru a služieb, taktiež svoj vlastný IoT cloud k tomu, aby zákazníkom ponúkol prepojené riešenia naprieč oblasťami – a to z jediného zdroja. Strategickým cieľom Bosch Group je prinášať inovácie pre prepojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celom svete vďaka výrobkom a službám, ktoré sú inovatívne a vzbudzujú nadšenie. Stručne povedané, Bosch vytvára technológie, ktoré sú „Stvorené pre život“.

Bosch Group zahŕňa spoločnosť Robert Bosch GmbH a viac ako 440 dcérskych a regionálnych spoločností vo vyše 60 krajinách sveta. Po započítaní predajných a servisných partnerov pokrýva globálna vývojárska, výrobná a obchodná sieť spoločnosti Bosch takmer všetky krajiny. Základom pre ďalší rast firmy je jej sila inovácií. Bosch v oblasti výskumu a vývoja zamestnáva 64 500 ľudí v 125 lokalitách po celom svete.

Viac informácií na www.bosch.com, www.bosch.sk, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.sk, twitter.com/BoschPresse.

Stále hľadáte niečo?