Suche

Tlačová informácia #Prepojená mobilita
Zdieľať tlačovú informáciu

Priekopnícka práca v automobilovej IT džungli

Projekt vytvára základy novej metodiky vývoja softvéru pre budúce generácie vozidiel

  • Projekt „Software-defined Car“ (SofDCar) má za cieľ vyvinúť nové metódy a procesy pre automobil budúcnosti a efektívne využitie dát.
  • V budúcnosti bude možné aktualizovať softvér a pridávať nové funkcie počas celej životnosti vozidla.
  • Bosch je vedúcou spoločnosťou konzorcia projektu s partnermi BooleWorks, ETAS, Mercedes-Benz, P3 digital services, Universität Stuttgart, Vector Informatik, T-Systems, ZF Friedrichshafen, FKFS, FZI, KIT a e-mobil BW.
  • Podporované Spolkovým ministerstvom hospodárstva a energetiky.
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Stuttgart, Nemecko – IT v aute je ako orchester, ku ktorému sa pripája stále viac hudobníkov. Odborníci z priemyslu a vedy teraz chcú spoločne vytvárať štandardizované pravidlá a procesy, aby elektronickí spoluhráči vo vozidle nestrácali rytmus. Pretože iba koordinovaná súhra všetkých je predpokladom toho, aby sa nové funkcie vo vozidle a okolo neho v budúcnosti vyvíjali rýchlejšie a bezpečne sa dostali k vodičom – počas celej životnosti vozidla. Od augusta 2021 na tom pracuje celkom 13 firiem a výskumných inštitúcií v rámci projektu „Software-Defined Car“ (skrátene: SofDCar). „Vďaka novému pohľadu na softvér a dáta vytvárame základy pre omnoho väčšiu flexibilitu pri práci s novými funkciami a dátami v moderných vozidlách,“ hovorí Dr. Andreas Westendorf. Ten vedie projekt vo vedúcej spoločnosti konzorcia, spoločnosti Bosch. Trojročný projekt spolufinancuje Spolkové ministerstvo hospodárstva a energetiky (BMWi) čiastkou 43 miliónov eur.

Vďaka novému pohľadu na softvér a dáta vytvárame základy pre omnoho väčšiu flexibilitu pri práci s novými funkciami a dátami v moderných vozidlách.

Dr. Andreas Westendorf

Medzi partnerov projektu z priemyslu patria BooleWorks GmbH, ETAS GmbH, Mercedes-Benz AG, P3 digital services GmbH, T-Systems International GmbH, Vector Informatik GmbH, ZF Friedrichshafen AG a ako pridružený partner štátna agentúra e-mobil BW GmbH. Okrem toho sa ako renomované vedecké inštitúcie zúčastňujú Universität Stuttgart (Univerzita Stuttgart), Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart (FKSF) (Výskumný ústav pre automobilovú techniku a motory vozidiel Stuttgart (FKSF)), FZI Forschungszentrum Informatik (FZI Výskumné centrum pre informačné technológie) a Karlsruher Institut für Technologie (KIT) (Technologický inštitút Karlsruhe (KIT)).

Zvládnuť komplexitu dát a umožniť priebežné aktualizácie

V niektorých prípadoch je v dnešných vozidlách inštalovaných viac než 100 riadiacich jednotiek. Vysoká zložitosť elektrických a elektronických systémov a ich architektúry sa bude v budúcnosti naďalej zvyšovať, ale zároveň musí zostať zvládnuteľná. Iba tak bude možné v budúcnosti kedykoľvek aktualizovať funkcie vozidla v priebehu celého životného cyklu automobilu – aspoň počas 20 rokov – a aby zostali bezpečné. Preto je viac než kedykoľvek predtým potrebný súbor pravidiel pre bezproblémovú spoluprácu rôznych elektronických súčastí a systémov vo vozidle. Cieľom projektu SofDCar je zaistiť, aby sa v budúcnosti všetky aktualizácie a upgrady softvéru riadili pravidlami a procesmi, ktoré ich umožnia kontrolovať a zaručiť použitie jednotnej metodiky pre funkčnú a IT bezpečnosť. Týmto spôsobom sa jednotlivé programy nebudú vzájomne rušiť a v systéme budú fungovať bezchybne. „Projekt „SofDCar“ si vzal za úlohu zmapovať džungľu informačných technológií v aute. Naším cieľom je zásadným spôsobom usporiadať procesy tvorby a údržby softvéru pre oblasť vozidiel prostredníctvom moderných vývojových nástrojov naprieč firmami a metódami DevOps,“ vysvetľuje Westendorf. To umožňuje komplexnejšie funkcie a bezpečnostné metódy, ktoré sú vyžadované napríklad aj pre automatizovanú jazdu.

Nové digitálne dvojča pre architektúru vozidiel budúcnosti

Súčasťou projektu je vývoj rozšíreného digitálneho dvojčaťa, t. j. virtuálneho obrazu vývojových a prevádzkových dát vozidla. V budúcnosti bude toto dvojča zahŕňať dáta distribuované vo vozidle a v cloude – od výroby vozidla až po jeho zošrotovanie. To zjavne presahuje obraz, ktorý bol predtým zachytený pod pojmom digitálne dvojča, pretože po prvýkrát pokrýva celý životný cyklus moderného vozidla a zahŕňa aj domény cloudu, aplikácií, backendu aj vývojových systémov. Týmto spôsobom chce projekt zaistiť, aby sa informačný tok dát o vozidlách a verziách softvéru tiahol ako červená niť všetkými databázami a servermi. Aktualizácia softvéru a nové digitálne funkcie a služby je tak možné kedykoľvek jednoducho a predovšetkým rýchlejšie implementovať. „Digitálne dvojča je IT optimalizovaný partner automobilu, čím sa z neho stáva moderné elektronické zariadenie v cloude,“ hovorí Westendorf.

Účastníci projektu:

Robert Bosch GmbH (vedúca spoločnosť konzorcia), www.bosch.com
ETAS GmbH, www.etas.com
Mercedes-Benz AG, www.daimler.com
Universität Stuttgart (Univerzita Stuttgart), www.uni-stuttgart.de
Vector Informatik GmbH, www.vector.com
T-Systems International GmbH, www.t-systems.com
ZF Friedrichshafen AG, www.zf.com
FKFS Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart (FKFS Výskumný ústav pre automobilovú techniku a motory vozidiel Stuttgart), www.fkfs.de
FZI Forschungszentrum Informatik (FZI Výskumné centrum informačných technológií), www.fzi.de
KIT Karlsruher Institut für Technologie (KIT Technologický inštitút v Karlsruhe), www.kit.edu
P3 digital services GmbH, www.p3-group.com
BooleWorks GmbH, www.booleworks.com
e-mobil BW GmbH (pridružený partner), www.e-mobilbw.de

Kontakt pre novinárov:

Annett Fischer
Telefón: +49 711 811-6286
Twitter: @Annett__Fischer

Mobility je najväčšou obchodnou oblasťou Bosch Group. V roku 2022 vygenerovala 60 % prevádzkového obratu vo výške 52,6 miliardy eur. Vďaka tomu je Bosch Group jedným z najväčších dodávateľov automobilového priemyslu. Mobility sleduje víziu mobility, ktorá je bez nehôd, bez emisií a bez stresu, a spája odborné znalosti skupiny v oblastiach automatizácie, elektrifikácie a konektivity. Pre zákazníkov sú tak výsledkom integrované riešenia mobility. Medzi hlavné obchodné oblasti patria: Vstrekovacia technika a vedľajšie agregáty pre spaľovacie motory, rozmanité riešenia pre elektrifikáciu pohonu, bezpečnostné systémy pre automobily, asistenčné systémy a funkcie pre automatizovanú jazdu, technika pre používateľsky prívetivé informačné a zábavné systémy a komunikácia presahujúca rámec vozidla, servisné koncepty, ako aj technika a služby pre obchod s motorovými vozidlami. Bosch priniesol dôležité inovácie v automobilovej technike, napríklad elektronické ovládanie motoru, stabilizačný systém ESP alebo systém priameho vstrekovania nafty common rail.

Bosch Group je vedúcim medzinárodným dodávateľom technológií a služieb. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva približne 421 000 zamestnancov (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosiahol podľa predbežných výsledkov obrat 88,2 miliardy eur. Činnosť Bosch Group sa člení do štyroch obchodných oblastí: Mobility, Priemyselná technika, Spotrebný tovar a Energetika a technika budov. Ako popredná spoločnosť v oblasti Internetu vecí, Bosch ponúka inovatívne riešenia pre inteligentné domácnosti, inteligentné mestá, prepojenú mobilitu a prepojený priemysel. Využíva svoje znalosti senzorových technológií, softvéru a služieb, taktiež svoj vlastný IoT cloud k tomu, aby zákazníkom ponúkol prepojené riešenia naprieč oblasťami – a to z jediného zdroja. Strategickým cieľom Bosch Group je zjednodušiť prepojený život pomocou produktov a riešení, ktoré buď obsahujú umelú inteligenciu (AI), alebo boli vyvinuté či vyrobené s jej pomocou. Bosch zlepšuje kvalitu života na celom svete vďaka výrobkom a službám, ktoré sú inovatívne a vzbudzujú nadšenie. Stručne povedané, Bosch vytvára technológie, ktoré sú „Stvorené pre život“. Bosch Group zahŕňa spoločnosť Robert Bosch GmbH a približne 470 dcérskych a regionálnych spoločností vo viac ako 60 krajinách sveta. Po započítaní predajných a servisných partnerov pokrýva globálna vývojárska, výrobná a obchodná sieť spoločnosti Bosch takmer všetky krajiny. S viac ako 400 pobočkami po celom svete je Bosch Group od roku 2020 uhlíkovo neutrálna (scopes 1 a 2). Súčasťou toho bola kompenzácia zvyškových emisií vo výške 0,7 milióna metrických ton CO₂ prostredníctvom uhlíkových kreditov v roku 2022. Scopes 1, 2 a 3 sú štandardne vykazované v súlade s protokolom GHG. Bosch zamestnáva 85 500 pracovníkov v oblasti výskumu a vývoja v 136 lokalitách po celom svete a takmer 44 000 softvérových inžinierov.

Viac informácií na www.bosch.com, www.bosch.sk, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.sk, twitter.com/BoschPress.

Stále hľadáte niečo?